Når du ringer til alarmcentralen og melder, at der er ildløs, går der en masse ting i gang. Alarmoperatøren tager imod oplysninger og alarmerer de nødvendige enheder herunder brandvæsnet.
Et helt andet sted ringer en alarm hos en brandmand eller brandkvinde. Denne har nu 5 minutter til at afslutte sit nuværende foretagende, evt påklæde sig, få privatbilen startet op, køre ud til brandstationen, løbe ind i brandgaragen, påtage sig udstyr og afslutningsvis sætte sig op i brandbilen og køre afsted. Er det vinter, skal der evt. også bruges tid på afisning af bilruderne på privatbilen. Kørslen mellem hjem og brandstation er i øvrigt almindelig kørsel, hvor alle færdselsregler og hastigheder selvfølgelig overholdes. I sådan et forløb føles 5 minutter som ingenting, og det er vigtigt, at alting spiller 100%. Dette ved jeg af egen erfaring som brandmand.
Det at være tilknyttet brandvæsenet bliver automatisk en inkorporeret del af ens personlighed og værdisæt. Jeg ved altid, hvor mine stumper er, hvor min bil er parkeret, og hvilken retning den er parkeret mod. Det ved jeg, fordi hvert sekund i yderste konsekvens kan være afgørende for liv eller død.
Alle brandfolk vil gerne frem så hurtigt som muligt, men det bliver mere og mere besværligt på grund af bl.a. uhensigtsmæssige trafikreguleringer.
I Guldborgsund Kommune ligger hovedbrandstationen på Kringelborg Allè på Østerbro i Nykøbing F. Alle, der er tilknyttet denne brandstation, bor derfor også på Østerbro. Det er et område, hvor der gennem tiden er skudt flere og flere chikaner og vejbump op. På grund af udformningen af disse bliver kørslen fra egen husstand og ud til de ventende brandbiler besværliggjort unødvendigt.
Den nye dobbeltchikane på Østerbro lige før OK Tanken er udformet således, at det ikke er dikteret, hvem der har forkørselsret. Her kan halvdelen af brandfolkene holde og vente på, at en tilfældig forankørende endelig får samlet mod til sig og kører frem. Det havde fra vores synspunkt været noget mere hensigtsmæssigt at stille et vejskilt, som lod trafikken mod brandstationen og ud af Østerbro få forkørselsret.
Når vi endelig er kommet igennem denne chikane, er lyskrydset Østerbrogade-Vester Landevej den næste store udfordring. Er det i myldretiden, kan der være så meget venstresvingende trafik, at den blokerer for den lige, udgående trafik. Om natten kan man holde i en evighed og vente på grønt på trods af, at der ingen anden trafik er. Ofte er det minutter og ikke sekunder, som vi unødigt mister. Det er i den grad frustrerende.
Det er fint, at der er behov for trafikforanstaltninger. Selvfølgelig skal der også være et lyskryds. Min anke er, at man ikke har taget nok hensyn til alle de brandfolk, der knap 300 gange om året skal ud til brandstationen i Nykøbing F. Generelt kunne chikanerne laves, så de som udgangspunkt gav forkørselsret til trafikken ud af Østerbro, specielt chikanerne tættest på brandstationen. I forhold til lyskrydset er der desuden masser af teknologi til rådighed, der kunne give en mere intelligent styring.
En eller anden dag bliver de sekunder, hvor vi venter unødvendigt i en chikane, udslagsgivende for, om vi i sidste ende får reddet en person ud i tide.
På denne side har jeg beskrevet 8 mærkesager, hvor jeg vil være med til at gøre en forskel. Jeg har selvfølgelig også en holdning til turisme, bygningskulturarv, Gedser Odde og meget andet. Send mig endeligt et spørgsmål, hvis der er noget, du vil vide mere om.
Debatten om Stubbekøbing Biblioteks fremtid fokuserer på fordele og risici ved en potentiel flytning. Digitalisering udfordrer bogudlån, og der er behov for en strategisk beslutning om bibliotekets rolle, pladsreduktion og økonomiske konsekvenser for at sikre dets overlevelse.
De nye asbestregler fra 2024 vil medføre store omkostninger for fjernelse af tage, hvilket rammer husejere i udkantsområder hårdt. Især på Lolland-Falster vil boligmarkedet blive presset, og der er behov for politiske kompensationsordninger.
Nykøbing F. står over for en krise med butikslukninger i handelsgader, påvirkende både nye og etablerede forretninger. Krisen truer med en dominoeffekt i bymidten. En samlet indsats fra alle relevante parter er nødvendig for at standse den negative udvikling. Forslag inkluderer en cykelbro, et stort hotelprojekt og styrkelse af lokale initiativer for at tiltrække både lokale og turister til gågaden.
Indtast din e-mailadresse herunder så sender jeg en besked, når vi nærmer os kommunalvalget i 2025. Jeg sender ikke SPAM ud, og du kan altid nemt framelde dig igen :-)