Når du kører ind i Stubbekøbing via Nykøbingvej, kommer der på venstre
hånd en beskeden, gulpudset bygning. Denne bygning gemmer på
Nordeuropas største samling af veteranmotorcykler. Hertil er
yderligere en stor samling af radioer, der tegner udviklingen fra den
første højttaler og frem til vor tid. Danmarks Motorcykel Museum, som
det officielt hedder, er indholdsmæssigt en super interessant
turistattraktion, men som som hverken Stubbekøbing eller Guldborgsund
Kommune får nok ud af i dag.
De motorcykler skal frem i lyset, meget gerne nede på havnen i
Stubbekøbing. Hver sommer er der en strøm af turister, der besøger
byen. Der er cykelturister, lystbådssejlere, autocampister,
almindelige campister og sommerhusgæster. Hovedparten af disse
turister kommer forbi havnen af den ene eller anden årsag. Den er et
naturligt omdrejningspunkt i byen, og det er også her, at du finder
byens turistunderstøttende erhverv som isbod og grillbar, autentisk
fiskehandel, café og lokal vinbutik. Ganske tæt på havnen er i øvrigt
både torvet, som også huser en ny café, og så butiksgaden.
På Stubbekøbing Havn er der desværre også et markant, nedslidt
siloanlæg. Det henstår som en forladt ruin fra en svunden tid og er
langsomt ved at falde fra hinanden. Mig bekendt har DLG, som ejer
selve siloerne, i sin tid lejet havnearealet af Stubbekøbing Kommune
på en langtidskontrakt. Det er formentlig mere rentabelt for DLG at
lade det stå og henfalde og betale arealleje kontra at bekoste en dyr
nedrivningsopgave. Desværre er de siloer bare en kæmpe barriere for,
at Stubbekøbing kan udvikles i en positiv retning.
Peter Bring-Larsen, tidl. formand i Teknik og Miljø, har været
proaktiv og udført et stort arbejde for at få nedrivningsarbejdet i
gang. Der har også været flere datoer i spil, men de er desværre
blevet rykket af forskellige årsager. Baseret på de seneste skriverier
om emnet i Folketidende er det dog mit indtryk, at vi heldigvis er
ganske tæt på målet. Jeg gætter på, at grunden, til at siloerne
stadigvæk står, skyldes de antenner og master, der forefindes på
toppen, og som leverer mobildækning og tv-signal til området. Dem skal
der selvfølgelig findes en ny placering til, men det kan vel ikke være
så vanskeligt?
Det er utvivlsomt en strategisk og udviklingsmæssig god idé at få
fjernet siloerne hurtigst muligt og som det første få flyttet
motorcykelmuseet ned på havnen. Ned i en bygning, der passer ind i
miljøet, og som er åben, lys og med store udstillingsvinduer. Det vil
først og fremmest afføde langt flere besøgende til museet, og samtidig
vil de besøgende, som motorcykelmuseet isoleret set tiltrækker, også
være med til at understøtte de lokale erhvervsdrivende på havnen, på
torvet og i butiksgaden. Herudover vil motorcykelmuseet også have
bedre mulighed for både at udvikle samlingen og præsentere den på en
spændende og indbydende måde. Noget, som vil højne helhedsoplevelsen
af både havn og motorcykelmuseum.
Jeg vil derfor gerne appellere til, at havneprojektet i Stubbekøbing får tildelt noget opmærksomhed i det nye Teknik-, Klima- og Miljøudvalg, for der er simpelthen så mange åbenlyse synergieffekter i projektet til gavn for hele havnen, hele byen og hele kommunen.
På denne side har jeg beskrevet 8 mærkesager, hvor jeg vil være med til at gøre en forskel. Jeg har selvfølgelig også en holdning til turisme, bygningskulturarv, Gedser Odde og meget andet. Send mig endeligt et spørgsmål, hvis der er noget, du vil vide mere om.
Debatten om Stubbekøbing Biblioteks fremtid fokuserer på fordele og risici ved en potentiel flytning. Digitalisering udfordrer bogudlån, og der er behov for en strategisk beslutning om bibliotekets rolle, pladsreduktion og økonomiske konsekvenser for at sikre dets overlevelse.
De nye asbestregler fra 2024 vil medføre store omkostninger for fjernelse af tage, hvilket rammer husejere i udkantsområder hårdt. Især på Lolland-Falster vil boligmarkedet blive presset, og der er behov for politiske kompensationsordninger.
Nykøbing F. står over for en krise med butikslukninger i handelsgader, påvirkende både nye og etablerede forretninger. Krisen truer med en dominoeffekt i bymidten. En samlet indsats fra alle relevante parter er nødvendig for at standse den negative udvikling. Forslag inkluderer en cykelbro, et stort hotelprojekt og styrkelse af lokale initiativer for at tiltrække både lokale og turister til gågaden.
Indtast din e-mailadresse herunder så sender jeg en besked, når vi nærmer os kommunalvalget i 2025. Jeg sender ikke SPAM ud, og du kan altid nemt framelde dig igen :-)